Annonsørinnhold

I løpet av et år går frivillige på kurs nesten 4000 ganger i regi av Oslo Røde Kors, med midler fra Pantelotteriet.

I Oslo Røde Kors er det over 40 forskjellige aktiviteter man kan være frivillig i. Med både generell grunnopplæring, spesialiseringer og påbyggingskurs har Norges Røde Kors nærmest en egen skole. Røde Kors-skolen kaller de den. Store deler av opplæringen av nye og eksisterende frivillige, støttes av dine tomme bokser og flasker.

Røde Kors har en viktig rolle i samfunnet, både som beredskapsorganisasjon ved kriser, men også gjennom omsorgsaktivitetene de driver. 

– Betydningen Røde Kors har i samfunnet, spesielt betydningen av arbeidet de frivillige legger ned, er vanskelig å måle. Jeg blir rørt av innsatsen, sier prosjektleder for Pantelotteriet i Røde Kors, Ann Christin Håland.

Finn din lokalforening i Røde Kors her.



Daglig leder i Oslo Røde Kors, Elin Holmedal.

Skaper trygge frivillige 

I løpet av et år går frivillige på kurs nesten 4000 ganger i regi av Oslo Røde Kors, med midler fra Pantelotteriet. Alle som melder seg som frivillig skal gjennom en viss grad av opplæring. Noe som kanskje høres ut som en høy terskel å skulle tråkke over. 

– Vi er ikke villige til å fire på kvalitetskravene våre. I Røde Kors skal vi være sikre på at våre frivillige er trygge i rollen de går inn i, og at de har nødvendig kompetanse til å møte menneskene de møter, sier daglig leder i Oslo Røde Kors, Elin Holmedal.


Frivillige kurser frivillige 

Melder du deg som frivillig i Røde Kors vil du få tilbud om førstehjelpskurs, i tillegg til kurs i psykososial førstehjelp. Et kurs som gjør deg i stand til å møte mennesker i krise. Avhengig av hvilken aktivitet du ønsker å bidra i, er det egen kursing av varierende mengde. 

– Det å gi gode kurs til alle våre frivillige er ressurskrevende, og her er midlene fra Pantelotteriet gode å ha. Takket være de som trykker på Røde Kors-knappen sikrer vi kvalitet og trygghet i aktivitetene våre. Både for våre frivillige og deltakerne våre. Også er det en egenverdi i kunnskapen som formidles i kursene, sier Elin Holmedal.


Kristin Kruse holder kurs.

– Vi skal være nærværende

Kristin Kruse jobber til daglig i bank. Når arbeidsdagen er over er hun gruppeleder i Oslo Røde Kors, og har ansvar for at alle frivillige får kurs i psykososial førstehjelp. Hun opplever at de frivillige synes kurset er nyttig, ikke bare for frivillighetsrollen, men ellers i livet også. 

– Kurset bygger på fire grunnprinsipper: Vi skal være nærværende, lyttende, aksepterende og gi praktisk hjelp og omsorg. Det handler ikke mest om å lære helt nye ting, men å lære å benytte de menneskelige kvalitetene vi alle har, forteller hun. 

Siden alle som melder seg som frivillig i Røde Kors skal gjennom dette kurset, blir det mange kurs i løpet av et år. I 2019 alene, var det rundt 900 personer som tok kurset. 

– Jeg synes det er veldig fint å kunne være med å bidra. Jeg har vært i Røde Kors i mange år, og liker at jeg nå kan bruke det jeg har lært gjennom mange år, til å lære opp andre frivillige. Hensikten er jo å de frivillige skal være trygge på at de gjør jobben sin riktig, sier Kristin Kruse. 

Må møte menneskene riktig

 “Do no harm” er et av de viktigste mottoene til Røde Kors. For å følge dette er det åpenbart at behovet for grundig opplæring er viktig. Det kan kanskje virke rart å måtte ha kurs for å bli besøksvenn, men i frivillig-rollen i Røde Kors vil man møte mennesker med sammensatte behov og da må man vite hvordan man skal forholde seg til disse.

Elin Holmedal understreker at det er vel så viktig for den frivillige å vite hva man ikke skal gjøre, som hva man skal gjøre i forskjellige situasjoner.


Hjelpekorpset bistår når uhellet er ute

Å være frivillig i hjelpekorpset er en av de mest opplæringsintensive frivilligrollene i Røde Kors.

Da Geir Skjævestad gikk skikkelig på trynet under en skitur for noen år siden, var Røde Kors Hjelpekorps gode å ha. 

– Vi var en gjeng som skulle gå fra Hovden til hyttefeltet på Nordli. På strekningen er det en del nedoverbakker, men det var en strålende dag med nypreparerte løyper. I en ganske slak nedoverbakke like ved hyttefeltet gikk det galt for meg. Jeg gikk skikkelig på snørra og plantet fjeset i snøen, mens resten av kroppen fortsatte over. Jeg hørte bokstavelig talt at det knakk, forteller Geir.

Sykepleieren som jobber ved akuttmottaket på Sørlandet sykehus, var sikker på at han hadde brukket nakken. Så etter at han hadde instruert turfølget i hvordan de skulle legge ham, ringte han selv 113 og fortalte kollegene hva som hadde skjedd.




Nå gjør dere akkurat som vi nettopp øvde på, hørte jeg lederen av hjelpekorpset si. De hadde akkurat øvd på å posisjonere folk med nakkeskade.

– Geir Skjævestad

Geir Skjævestad skadet seg alvorlig på skitur.

geir2.jpg

Rykket ut med trygghet og kontroll

Tilfeldighetene ville ha det til at hjelpekorpset holdt på med en øvelse i nærheten. De avbrøt umiddelbart og rykket ut til Geir, med flere snøscootere. 

– Jeg var aldri nervøs. De hadde full kontroll, og gjorde alt riktig. “Nå gjør dere akkurat som vi nettopp øvde på”, hørte jeg lederen av hjelpekorpset si. De hadde akkurat øvd på å posisjonere folk med nakkeskade. Jeg må si det var spesielt når de kom, de oppførte seg veldig profesjonelt og rolig. Uten hjelpekorpset ville det tatt fryktelig lang tid å få meg ned fra fjellet.

Nakken brakk

På sykehuset ble det konstatert at Geirs antagelser var riktige. Han hadde brukket nakken. Heldigvis gikk det helt fint, han slapp operasjon og har ingen varige mén. Etter ulykken har Geir og familien kjøpt hytte på Hovden, og synes det er godt å vite at Røde Kors hjelpekorps har beredskap på fjellet. 




Alexander Øen, hjelpekorpsleder i Kristiansand Røde Kors.

I dag er det Alexander Øen som leder Kristiansand Røde Kors hjelpekorps. På alarmlisten sin har han nesten 80 dedikerte frivillige som rykker ut dersom noen trenger hjelp.

– Det vanligste spørsmålet jeg får er hvor godt jeg tjener på å jobbe i hjelpekorpset. Mange tror åpenbart at det er betalt, men for meg har penger aldri vært en tanke. Å vite at jeg kan være der for de som trenger det, er lønn nok. I tillegg får jeg opplevelser, ny kunnskap og møter mange flotte folk, sier Alexander. 

Midlene Røde Kors mottar gjennom Pantelotteriet har blitt en av de viktigste inntektskildene til organisasjons humanitære arbeid. Hver gang du trykker på Røde Kors-knappen når du panter er du med å bidra til dette viktige arbeidet.

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Røde Kors

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)